De maquette van Caestert komt thuis op Caestert

Sinds een aantal jaren maakt Jean-Pierre Duplessis maquettes van zijn geboortedorp Kanne en omgeving. Zo heeft hij 2008 een maquette gemaakt van het verdwenen kasteel en de hoeve van Caestert. Hij heeft deze al een aantal keren laten bewonderen op de tentoonstellingen van Heemkunde Kanne. In 2022 heeft hij zijn werkstuk aan Heemkunde Kanne beloofd maar toen hij hoorde dat in de hoeve Caestert een tentoonstellingsruimte werd ingericht door Natuurpunt Riemst vroeg hij aan Heemkunde of hij op zijn belofte kon terugkomen. Dat was voor deze vereniging geen probleem. Op die manier kan de maquette, die kasteel en hoeve in hun glorietijd laat zien, tijdens de openingstijden van de hoeve bezichtigd worden.

Op zondag 23 april zal vanaf 14 u. de inmiddels deels gerenoveerde hoeve ( Zie ook Werken aan hoeve Caestert (2020)) voor het publiek opengesteld worden. Aan de opening van het bezoekerscentrum zal door vier betrokken partijen een korte plechtigheid georganiseerd worden. Die vier partijen zijn: DNF (Le Département de la Nature et des Forêts), de eigenaar, Natuurpunt Riemst, de gebruiker en de twee partners Natagora (Waalse natuurvereniging en eigenaar/gebruiker van Waalse delen van de Sint-Pietersberg) en Natuurmonumenten (Nederlandse natuurvereniging en eigenaar van o.a. de ENCI-groeve) . Tegelijk is er aandacht voor de schaapskudde van Natuurpunt in het kader van Beestig, de erfgoeddag van dit jaar.
Vanaf 23 april zal het bezoekerscentrum iedere zondag open zijn van 14 tot 17 uur. Voor meer informatie zie: https://www.villacastrum.eu/

(Foto Paul Vrijens 17-4-2023) Hoeve Caestert