Een nieuw torenuurwerk voor onze kerk.

In de notities van Pol de facteur konden wij voor het jaar 1953, onder meer onderstaande tekst terugvinden.

“De kerktoren van Kanne werd enkele dagen geleden, 20-09-1953 , verrijkt met een uurwerk. Bezit dit uurwerk geen wijzerplaat welke het uur aanwijst, dan geeft het echter buiten het slaan van uur en halfuur, om het kwartier een carillon-refrein ten beste.
Deze toren bezit nog een andere attractie met steedse allures welke misschien enig is in Limburg. Zo kan men op iedere zon- en feestdag na de hoogmis en het lof genieten van een prachtig beiaardconcert of van een wondermooi klokkengelui. Hiervoor hoeft slechts een plaatje gedraaid met opname van concerten van beroemde beiaardiers of van klokkengelui door de grote bronzen klokken van Sint Pieterskerk te Rome of Dom van Keulen. Of andere welke via de toren met behulp van luidsprekers over het dorp worden uitgezonden.
In niet geringe mate wordt hiermede de bekoorlijkheid van het toeristendorpje verhoogd.”

Wij hebben hiervoor “ons oor te luisteren gelegd”, onder meer bij mevrouw Mia Vos-Vrijens en bij de familie Vossen-Withofs.
Inderdaad werd er destijds een mechanisme geïnstalleerd in de sacristie waarmee een geluidsinstallatie werd bediend in de kerktoren. Er was dan geregeld een muziekje te horen.  Of dat werkelijk elk kwartier was, is niet duidelijk, maar zeker elk uur.
Men kon op het mechanisme ook een grammofoon aansluiten en zo de muziek uit de galmgaten van onze toren laten klinken.

Ome Rik, de kluizenaar die zijn woonwagen had staan langs de oude Luikerweg, boven de Verdoelje, heeft meermaals tegen Mia gezegd dat hij erg gesteld was op het muziekje, waarmee hij toch ook het uur van de dag kon bijhouden.
Het muziekje speelde van ‘s morgens zes tot laat(?) in de avond.
Het mechanisme heeft het blijkbaar laten afweten na enige tijd.

In de jaren zeventig, juiste datum ons helaas onbekend, heeft Jaak Vossen (+) het nog eens hersteld en was het carillon nog te horen bij de uurslagen, maar het werd ook kort daarna weer uitgeschakeld.

Bij de foto’s ziet u de gerestaureerde toren eens van de binnenkant. Ook een zicht vanuit een galmgat en zicht op de fraaie kapel onder de toren.

kapel onder de toren

gebinte totaal