Heemkunde Kanne krijgt geschiedkundige prijs van gemeente Riemst

Op vrijdag 27 januari 2023 ontving Heemkunde Kanne tijdens de nieuwjaarslezing en -receptie de geschiedkundige prijs van de gemeente Riemst. Schepen Neven o.a. bevoegd voor Heemkunde overhandigde de prijs, een check van 200 euro, aan voorzitter Frans Mourmans en een delegatie van de kring.
Heemkunde Kanne is een bloeiende heemkundige vereniging die reeds meer dan 20 jaar bestaat en meer dan 200 leden telt” stond in het besluit van het college van Burgemeester en Schepenen. Zij waren ook alle aanwezig om HK te feliciteren. Dat was natuurlijk niet de enige reden waarom HK de prijs kreeg.

Een delegatie van Heemkunde Kanne met schepen Neven en GOGRI-voorzitter Marcel Daerden (foto Bertho Theunissen)

Onze vereniging geeft ook al 23 jaar lang een driemaandelijks tijdschrift uit met boeiende bijdragen over het Kanners dialect, markante figuren en gebeurtenissen, historische monumenten en gebouwen, enz. Dit alles aan de uiterst toegankelijke prijs van 10 € per jaar.

Titelblad van het eerste nummer
Titelblad Heemkunde Kanne 2022-4

Verder organiseren wij tweejaarlijkse tentoonstellingen over het dorp in de breedste zin van het woord, al dan niet gecombineerd met lezingen van diverse sprekers. Regelmatig worden er begeleide wandelingen georganiseerd.

Tentoonstelling Open kaart in 2022 (foto Mathieu Gijbels)

Momenteel zijn leden volop bezig met het omvangrijk project van het inventariseren en digitaliseren van het beschikbare archief en schenkingen allerhande.

Daarnaast blijven we aandacht besteden aan het Kanners dialect. Twajn Bettens moet nog de laatste letters van het alfabet met Kannerse woorden en uitdrukkingen verzamelen en inventariseren. Hij zal zeker op korte termijn de lagere school in Kanne weer bezoeken om de leerlingen met Kannerse uitdrukkingen te verblijden. “Vanaof het begèn ès in het beukske plaots gemaok vur de rebriek “V’r kalle Kanners” boê alfabetisch Kannerse oêtdrökkinge of gezègdes verzaomeld weude. De tèekeninge bie dèj oêtdrökkinge ziên sins nömmer 1 van 2010 het wàèrek van de liêrlinge van de 5e en 6e klas  van de “ Vrije Basisschool Jekerdal”.

Verschillende vrijwilligers van Heemkunde Kanne werken daarnaast actief mee aan de activiteiten van GOGRI. Zij schrijven waardevolle artikels voor het tijdschrift en andere publicaties van GOGRI. Hun medewerking aan o.a. de tentoonstellingen van GOGRI wordt zeer op prijs gesteld.

In 2022 huldigden wij 5 unieke gerestaureerde kruiswegkapelletjes in. Op eigen kosten lieten wij deze zo goed mogelijk in de oorspronkelijke staat herstellen. “Felicitaties en ondersteuning zijn hier meer dan op hun plaats.” vond de jury. Op dit ogenblik onderzoekt Heemkunde Kanne of er nog twee kapelletjes bijgeplaatst kunnen worden want daar zijn de afbeeldingen van bewaard.

Na de uitreiking van de prijs was er nog een gezellige receptie

Receptie op 27 januari 2023 (foto Martina Loyens)

13 gedachten over “Heemkunde Kanne krijgt geschiedkundige prijs van gemeente Riemst”