Tentoonstelling Open kaart van Kanne een succes

Op donderdag 26 mei, op zaterdag 28 en zondag 29 mei vond onze traditionele tentoonstelling plaats. Deze moest eigenlijk doorgaan in mei 2020, was al voldoende voorbereid maar door de corona-epidemie moest Heemkunde Kanne besluiten dat deze activiteit uitgesteld werd tot in 2021. Maar ook toen werden we gedwarsboomd door de pandemie. De kaarten en foto’s werden niet te voorschijn gehaald en we hoopten dat 2022 ons gunstiger gezind zou zijn.
Eindelijk kon de tentoonstelling doorgaan met de Hemelvaartsdagen van 2022. Op woensdag voor Hemelvaart waren we met een aantal mensen bezig (Danny Willems kwam zelfs uit Koersel om te helpen!) om de panelen van de gemeente op te stellen. Deze bleken zo vies te zijn dat deze gereinigd moesten worden. Daar was niet op gerekend en zo duurde het tot 20 u. voor we alles op zijn plaats hadden. De kaarten en foto’s van Guido met de uitleg waren over de 23 panelen verdeeld. Het onderwerp was de toponymie of de plaatsnamen van het dorp en dat was door ons jarenlang bestudeerd tijdens een maandelijkse bijeenkomst. We hoopten op de voldoende belangstelling van de  Kannenaren en van bezoekers van buiten het dorp.

Leden van Heemkunde Kanne poseren voor de journalist van HBVL
(foto M. Loyens)

Op Hemelvaartsdag werden de vlaggen van Heemkunde Kanne vanaf het oksaal gehaald en voor de Zaal onder de kerk geplaatst. Daarna konden wij gedurende de drie openingsdagen ongeveer 300 bezoekers ontvangen, die heel nieuwsgierig waren naar de resultaten van ons werk. Dat waren ongeveer even veel bezoekers als tijdens de vorige tentoonstellingen (Onderwijs in Kanne, het Albertkanaal, de Eerste Wereldoorlog, het Interbellum, de Tweede Wereldoorlog, de opbouw na de Tweede Wereldoorlog, Kanne door de ogen van de schilders).bezichtigen en de nodige vragen te stellen over straten, pleinen, de tram, hun eigen huis of hun familie. In de mate van het mogelijke gaven de aanwezige Heemkunde-bestuursleden en onze maquettebouwer Jean-Pierre uitleg aan de bezoekers.

Bezoekers op Hemelvaartsdag (foto M. Gijbels)

Veel belangstelling ging uit naar kasteel Harff. Zelfs veel oudere mensen hadden daarvan geen weet, evenmin van de bloemisterij van Wendelen, die zich bevond in een gedeelte van de kasteelhoeve. Ook over deze  hoeve konden we ons verhaal voor een deel baseren op het in 1937 uitgegeven boekje van pastoor Jos van Heukelom, die van 1926 tot zijn dood in 1943 pastoor was van Kanne.
In 1954 werden de restanten van Harff afgebroken en het terrein werd in wei herschapen.  Vanaf 1965 werd Op ’t Broek met de aanpalende Onderstraat geleidelijk bebouwd met nieuwe woningen. Vandaar dat de meeste bezoekers geen weet meer hadden van dit oud kasteel.

Maar ook bijv. de naam en ligging van Verdoelgie (tegenover het kerkhof op de Pruis) en de door het Albertkanaal verdwenen stukken land en huizen werden vaak besproken door gidsen en bezoekers.

Kasteel van Harff bij het einde van de oorlog

Op maandagmorgen kwamen het vijfde en zesde leerjaar van basisschool Jekerdal met hun klasjuf naar de tentoonstelling. Vol belangstelling en met de nodige verwondering luisterden zij naar de uitleg van de gids van Heemkunde Kanne.

Na hun vertrek werden alle afbeeldingen van de panelen gehaald en opgeborgen. De panelen werden aan de deur gezet en door de gemeentedienst opgehaald.

Met de zesde klas bij de maquette (foto M. Gijbels)

Het was, kunnen wij wel zeggen, een geslaagde tentoonstelling. De voorbereiding van de volgende kan beginnen!

4 gedachten over “Tentoonstelling Open kaart van Kanne een succes”

1.

Weeral 'petje af' voor deze vlekkeloze organisatie van 'Heemkunde Kanne'. Het hoge aantal deelnemers bewijst eens te meer dat er veel interesse is voor zulke evenementen.

2.

Prachtige actie en leuk dat er zoveel belangstelling is geweest!
    Hartelijke groet uit Friesland

Reacties zijn gesloten.